Przybliżanie firmy potencjalnemu klientowi w formie opowieści coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Można w ten sposób komunikować nie tylko informacje, ale również określone emocje, jakie się wiążą z określonym wydarzeniem. Czy taki przekaz jest faktycznie skuteczny, jeśli chodzi o popularność marki wśród docelowej grupy odbiorców? Czy storytelling może zaszkodzić firmie, czy przynosi wyłącznie korzyści?
Historia, która pozostaje w pamięci
Dzięki storytellingowi można znacznie łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów. Dzieje się tak, bo historia ma niezwykłą moc, jeśli chodzi o siłę przekazu. Zdecydowanie bardziej działa na wyobraźnie niż tradycyjne stwierdzenia typu „dokładamy wszelkich starań”. Zamiast takich nic niewnoszących fraz, można użyć sentencji, które są z życia wzięte. Wzorując się na firmie Starbucks, warto podać miejsce, gdzie firma zaczynała się rozwijać, realizując pierwsze zamówienia.
Historia w postaci storytellingu ma taką zaletę, że na długo pozostaje w pamięci. Co więcej ci, którzy mieli możliwość się z nią zapoznać, chętnie dzielą się taką wartościową treścią z innymi. Dzięki temu raz dobrze napisana opowieść zaczyna żyć w sieci swoim życiem. Staje się swego rodzaju wiralem, który przyciąga kolejnych zainteresowanych.
Czy storytelling może być szkodliwy dla firmy?
Z reguły storytelling kojarzy się pozytywnie, czyli jako opowieść, którą powtarza się z ust do ust. Co jednak w sytuacji, kiedy film lub ebook zawierający barwny opis np. wdrażania jakiegoś produktu jest nieprzemyślany? Wtedy taka opowieść wzbudza skrajne emocje. Jest zazwyczaj chaotyczna i trudno z niej zapamiętać coś więcej niż początek i koniec. Decydując się więc na taką formę komunikacji z odbiorcami, warto przemyśleć scenariusz opowieści.
W przeciwnym razie odbiorcy nie dość, że nie zachwycą się historią firmy lub produktu, to jeszcze nasuną się im negatywne skojarzenia. Źle przeprowadzona narracja to już tylko jeden krok od myśli typu, że firma za bardzo stara się pokazać swoją działalność w samych superlatywach. Jeśli okaże się, że daną markę odbiera się jako „sztuczny twór”, wtedy bardzo trudno będzie taki pogląd zmienić u potencjalnych klientów.
Czy opowieść jest kosztownym sposobem komunikacji firmy z klientem?
Storytelling to wciąż ten rodzaj treści, na którą nie decydują się wszyscy przedsiębiorcy. Są jednak różne formy takich opowieści, a jedną z nich jest przybliżanie historii marki w krótkich filmach. Te najczęściej pojawiają się przede wszystkim w social mediach, a konkretnie na Instagramie.
Czy takie przedsięwzięcie jest kosztowne – jeśli chodzi o treści zamieszczane w mediach społecznościowych, to raczej nie. Przynajmniej nie samo przygotowanie takiej opowieści w formie graficznej – wystarczy zatrudnić odpowiedniego specjalistę. Z drugiej strony warto pamiętać, że koszt takiego projektu zależy od tego, jak długa jest opowieść o firmie.
Najczęściej też taką opowieść proponuje się odbiorcom w formie filmu. W związku z tym należy zadbać nie tylko o dobrą jakość video, ale również o to, by plik ten był dostępny dla jak najszerszego grona potencjalnych zainteresowanych. Zamieszczanie filmów tego typu w sieci nie jest kosztowne, ale trzeba poświęcić czas na odpowiadanie na pojawiające się komentarze pod filmem.
Jeśli video ma kojarzyć się z prestiżem, nie można go wykonać za pomocą smartfona. Chcąc uzyskać jak najlepszą jakość, należy skorzystać z profesjonalnego, niekiedy dość drogiego sprzętu. Gdy przedsiębiorca nie planuje publikowania takich opowieści co jakiś czas, zakup drogich urządzeń może mijać się z celem.
Storytelling – jakie daje korzyści?
Za pomocą dobrze opowiedzianej historii o firmie w krótkim czasie może dowiedzieć się szeroka publiczność. Korzystając z innych sposobów narracji, budowanie świadomości marki może zająć znacznie więcej czasu. Za storytellingiem stoją również korzyści finansowe, ponieważ na takie działanie promocyjne przeznacza się zwykle mniej środków niż na typowe strategie marketingowe.
Taka opowieść o firmie wciąż jeszcze nie jest na tyle popularnym trendem, że klienci czuliby nadmiar tego typu treści dostępnych w sieci. Poza tym można komunikować określony przekaz, korzystając z różnych form wypowiedzi, np. poprzez film lub język pisany.
Najnowsze komentarze