Marketing internetowy rozrósł się do gigantycznych rozmiarów. Reklama w sieci jest niemal wszechobecna. Coraz mniejsi gracze na tym rynku inwestują spore kwoty w podniesienie pozycji własnej strony w wynikach wyszukiwania w Google. W większości przypadków jest to opłacalne posunięcie, które z czasem przysparza im coraz więcej odbiorców. Wszystko zależy oczywiście kto i w jaki sposób wykonuje dla nich działania SEM i w tym SEO.
SEM jest pojęciem większym i obejmuje w swoim zakresie zarówno płatne, jak i bezpłatne kampanie w wyszukiwarkach. To doskonała broń dla małych graczy, którzy w szybkim tempie mogą podnieść swoje pozycje. SEM opiera się na kampaniach płatnych linków, pozycjonowania oraz optymalizacji witryny pod wyniki wyszukiwania. W sieci można znaleźć znamienity wzór rozróżniający oba sposoby marketingu sieciowego, jakimi są SEM i SEO, a mówi on dokładnie tyle: SEM = SEO + PPC, gdzie SEO to Search Engine Optimization, a PPC Pay Per Click, czyli płatne kampanie kliknięć w linki sponsorowane i banery reklamowe.
W skrócie można stwierdzić, że SEM to ogół działań, które mają na celu podniesienie pozycji strony w wyszukiwarkach, zarówno tych płatnych, jak i nie. SEO zaś to nieco inna bajka.
Na działania SEO składają się w szczególności:
- wymiana linków,
- optymalizacja strony z uwzględnieniem wymagań użytkowników,
- optymalizacja treści poprzez tworzenie contentu, przydatnego dla odwiedzających stronę.
- spamowanie forów dyskusyjnych,
- tworzenie treści wyłącznie dla robotów wyszukiwarek,
- powtarzanie słów kluczowych lub umieszczanie ich białą czcionką, nadużywanie wyświetlania okienek pop-up.
Wśród działań SEO wyróżnić można ich dwa podstawowe gatunki. On-site SEO i off-site SEO, które zgodnie z nazwą dotyczą działań skoncentrowanych na własnej witrynie lub na cudzych stronach internetowych. Z drugiej strony został dokonany także podział na działania etyczne, czyli white-hat SEO i nieetyczne: black-hat SEO.
Czym więc dokładnie jest to SEO i na czym polega największa różnica z SEM.
SEO to działania marketingowe, których celem podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania, bez uwzględnienia płatnych kampanii PPC. To działania na stronie i poza nią, które prowadzą dłuższą i nieco bardziej wyboistą drogą do uzyskania naturalnych konwersji, a nie sztucznie napędzanej machiny reklamowej. Działania SEO są długotrwałe, ale także trudniejsze do uzyskania.
Bardzo często kampanie takie trwają około pół roku do roku, gdzie wyniki osiąga się w ostatnich miesiącach kampanii. Czasem nawet dłużej. Wszystko zależy oczywiście od trudności pozycjonowania w wynikach wyszukiwania wybranej przez nas frazy. Co jednak najważniejsze to fakt, że wszelkie działania SEO są częścią jednej większej kampanii reklamowej zwanej ogólnie SEM. Choć można postawić na inwestycje wyłącznie w SEO, to jednak najlepsze efekty uzyskuje się, gdy połączy się działania reklamowe, nie skupiając wyłącznie na naturalnej konwersji, a jednak inwestując także w kampanie PPC, pozycjonowanie i optymalizację witryny.
Jak wpiszemy w Google SEM/SEO i wejdziemy w grafikę to znajdziemy wiele przykładów tego, czym się różni SEM od optymalizacji czy precyzyjniej, od pozycjonowania. Warto zwrócić uwagę na te 2 rzeczy, zwłaszcza jeśli mówimy na poważnie o reklamie swojej firmy.