Zaistnienie w wirtualnym świecie z każdym kolejnym rokiem jest coraz trudniejsze i bardziej wymagające. Niegdyś wystarczyło po prostu mieć własną stronę www, a kolejno pokusić się o zawarcie na niej słów kluczowych. Jednak obecnie bardzo dużo zmieniło się w tym temacie. Pisanie pod algorytmy nie jest mechanicznym działaniem opierającym się wyłącznie na skutecznym umieszczaniu słów kluczowych. Roboty Googla są inteligentniejsze i oczekują od twórców wartościowego contentu. Treści muszą podobać się algorytmom, ale także ciekawić ludzi. W związku z tym także content marketing zyskał na znaczeniu, a jego narzędzia są niezbędne podczas tworzenia strony www.
Siła Inbound Marketingu
Stawianie na budowanie contentu jest wypadkową coraz powszechniejszego Inbound Marketingu. Inbound Marketing jest to zbiór strategii marketingowych, mających na celu przyciągnięcie odbiorcy do danej marki. Jest on przeciwieństwem Outbound marketingu, który opierał się głównie na tradycyjnych przekazach reklamowych zewsząd atakujących użytkowników. Postępująca awersja do reklam, billboardów czy haseł promocyjnych sprawiła, że firmy zaczęły podążać całkiem inną drogą. Wszystkie podejmowane działania marketingowe mają powodować, że konsument sam dotrze do konkretnej marki. Najważniejsze jest to, że odbiorca nie ma świadomości, że jego działania są elementem złożonej strategii, a on sam jest pod wpływem ukrytych komunikatów promocyjnych. Jednym z popularniejszych narzędzi Inbound Marketingu jest właśnie budowanie contentu.
Odpowiadanie na potrzeby
Ludzie przestali reagować na komunikaty sprzedażowe, ponieważ jest ich tak dużo, że zaczęli w naturalny sposób je ignorować. Firmy pragnące przyciągnąć potencjalnych klientów muszą sięgać po coś bardziej wysublimowanego i przemyślanego. Tworzenie wartościowych, unikatowych, ciekawych i przede wszystkim przydatnych treści jest kluczem do sukcesu. Dobry content sam pracuje na lepsze zasięgi i sprzedaż. Przygotowując profesjonalne treści, warto dobrze poznać swoją grupę docelową i zdefiniować jej potrzeby. Następnie można zacząć tworzyć teksty, które będą odpowiedzią na oczekiwania i pragnienia odbiorców. Nie można zapominać o pozycjonowaniu i optymalizacji. Pomimo że treści są tworzone dla ludzi skuteczne SEM i SEO wciąż mają znaczenie.
Tworzenie lojalnych społeczności
Dodatkowym atutem, jaki niesie ze sobą budowanie contentu, jest tworzenie silnych relacji. Ludzie przyciągnięci interesującymi treściami, które mają wartość merytoryczną lub rozrywkową, będą wracać po kolejne informacje i porady. Zaufanie jest tworzone poprzez regularne wpisy, przemyślane artykuły oraz rzetelną wiedzę. Powracający czytelnicy traktują markę jako eksperta w branży, który jest wiarygodny i zaufany. Pojawiające więzi są bardzo silne, gdyż nie są kojarzone wyłącznie z natarczywą promocją. Dodatkowo content marketing może doprowadzić do marketingu szeptanego, który dostarczy mnóstwa poleceń i rekomendacji.
Najlepszy sposób na branding
Nie da się ukryć, że dobrze przeprowadzony content marketing pozytywnie wpływa na kształtowanie wizerunku firmy. Staje się ona bardziej przyjazna dla odbiorcy, z każdym kolejnym artykułem jej rozpoznawalność wzrasta. Oczywiście jakość tekstów i tworzenie ich zgodnie z SEO jest priorytetem. Dobrym pomysłem jest stawianie na innowacyjne rozwiązania. Można stawiać na klasyczne artykuły branżowe, ale także na materiały video, ebooki, poradniki, recenzje i wiele innych form contentu. Takie działania stawiają firmę w pozycji eksperta, kreują ją na wiarygodne źródło informacji oraz na otwartego pomocnika w razie jakichkolwiek problemów. Dobrze jest podczas budowania contentu pamiętać o interakcjach, komunikacji z czytelnikami i angażowaniu ich do dyskusji. Marketing treści jest jedną z lepszych form promocji, która wpływa na skuteczny branding. Co więcej, niewiele kosztuje i gwarantuje satysfakcjonujące i długotrwałe efekty.
Hmmm …opowiem jak to wygląda u mnie.
Współpracujemy z paroma agencjami content marketingowymi – każda odpowiada za inny sektor funkcjonowania naszego przedsiębiorstwa. Czy warto inwestować w content? Paradoksalnie powiem, że nie wiem. Wydaję na niego bardzo dużo pieniędzy, ale efektów jeszcze nie widzę (OK, mam ruch na stronie i buduję widoczność), ale w końcu będą miał go najwięcej w swojej branży. Wtedy siła mojej firmy (w teorii) pozwoli zbudować mi przewagę nad konkurencją.
Jestem zwolennikiem budowania contentu na stronach internetowych. Nie tylko artykułów, blogów, ale również komentarzy. Szanująca się agencja marketingowa powinna rozbudowywać content niezależnie od tego, czy dotyczy on artykułów na blogu czy też filmów, infografik lub innych materiałów.