Agencje marketingowe są potrzebne. Nie można powiedzieć, że dana marka, firma jest w stanie obyć się bez niej. Prowadzenie kampanii reklamowej NALEŻY powierzyć specjalistom, jeżeli chce się mieć pewność, że przyniesie ona spodziewany skutek. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy poszczególne agencje warto wybierać na podstawie publikowanych systematycznie rankingów.
Ranking agencji marketingowych
Tak jak w wielu innych branżach, tak również w reklamie publikowane są rankingi, które podawane są do opinii publicznej. Autorami tychże zestawień są różnego rodzaju serwisy internetowe zajmujące się omawianiem szeroko pojętego marketingu. W każdym kraju, na świecie znaleźć można wiele takich zestawień. Przy czym warto dodać dla przypomnienia, że są agencje działające lokalnie, jak również globalnie. Inny ranking może być dla agencji działających w samym np. Krakowie, a inny dla np. Hiszpanii, czy też całego świata. Zanim zaczniemy wybierać specjalistów na podstawie tychże rankingów,należy dowiedzieć się na jakiej zasadzie są one tworzone.
Wiarygodność rankingów
Wszystkie zestawienia powstają w oparciu o zadeklarowane dane agencji, które zdecydowały się nimi DOBROWOLNIE podzielić. W rankingu nie spotkamy więc firm, które nie wypełniły poszczególnej ankiety, jak również tych, które nie ujawniły wszystkich danych (warunek konieczny!), ujawniając np. tylko ilość zatrudnionych osób, pomijając wysokość osiągniętych dochodów. Tak, są takie agencje, które nie chcą ujawniać swoich prawdziwych zysków z sobie tylko wiadomych przyczyn. Czy można więc sądzić, że te rankingi są wiarygodne? Nie do końca. Nawet światowi liderzy, którzy doskonale znani są na rynku marketingowym, niekoniecznie są skłonni do tego, aby ujawniać swoje dane finansowe.
Funkcja informacyjna
Rankingi agencji marketingowych pełnią tylko i wyłącznie funkcję INFORMACYJNĄ. Żadna agencja nie ma obowiązku podawania swoich danych do takiego rankingu. Na dodatek należy wiedzieć, że wszystkie informacje, jakie znaleźć można w zestawieniu, nie są danymi tożsamymi z tymi, które agencje zobowiązane są podawać w oficjalnych sprawozdaniach finansowych. To tylko zcentralizowane przychody, jakie wygenerowały poszczególne firmy marketingowe. Jak jest naprawdę, pozostaje tylko i wyłącznie tajemnicą danej marki. Wszystko co jest tam opisane należy traktować informacyjne. Nie może to wpłynąć na ocenę jakości usług, jakie oferują poszczególne agencje. Biorąc pod uwagę dane finansowe, jakie zawarte są w takich rankingach nie możemy oceniać również ich kondycji finansowej.
Jak wybrać dobrą agencję reklamową?
Warto dowiedzieć się na co należy zwrócić uwagę biorąc pod uwagę współpracę z daną agencją.
Podstawa to pracownicy. Jeżeli mają odpowiednia wiedzę (nie jest potrzebne nawet doświadczenie) i szereg pomysłów zgodnych z wizją danej firmy, to można pomyśleć o współpracy.
Kontakt z daną agencją reklamową jest równie ważny. Czy wszystko będzie omawiane podczas osobistych spotkań (nie każdy ma przecież na nie czas)? Czy najważniejsze informacje będzie przekazywać się przez telefon? Warto wykorzystać chat i wideokonferencje, które są w stanie znacznie przyspieszyć współpracę.
Podejście do klienta, nieszablonowe postępowanie, kreatywność – te trzy czynniki wskazują na agencję, którą można rozważyć do współpracy. Każda marka powinna sprawdzić portfolio agencji zanim zdecyduje się na podpisanie współpracy. Jeżeli widać w ich działaniach pewien schemat, szablon, to warto poszukać kogoś innego do współpracy. Osoby nastawione na to, że każdy klient jest inny i ma zupełnie odmienne potrzeby, są w stanie w odpowiedni sposób podejść do zlecenia, jakie mamy do wykonania.
Najnowsze komentarze